Przygotowania do tegorocznego, największego na świecie święta piwa zmierzają ku końcowi. Tegoroczny, jubileuszowy, bo 180. OKTOBERFEST, rozpocznie się 21 września, a zakończy zgodnie z tradycją, w pierwszą niedzielę października – 06.10.2013r.
Jego tradycja sięga 12 października 1810r., kiedy to odbył się ślub księcia Ludwiga Von Bayern, późniejszego króla Bawarii i jego wybranki, księżniczki Therese von Sachsen-Hildburghausen.
Jak co roku festynowi temu nierozłącznie towarzyszy piwo z 6 monachijskich browarów: Augustiner, Hacker-Pschorr, Hofbräu, Paulaner, Spaten i Löwenbräu. Tylko one, choć w Monachium jest ich więcej, mogą na Theresienwiese wystawić swoje namioty (Zelty).
Ceny oferowanych piw, oczywiście w kuflach litrowych (eine Mass) nieustannie zbliżają się ku magicznej wartości 10 €. I w tym roku, a wszystko na to wskazuje, próg ten nie zostanie przekroczony. Z najnowszych informacji wynika, że najdroższe piwo będzie w Armbrustschützenzelt (Paulaner) i będzie sprzedawane zaledwie za 9,85 €. Najtaniej zaś będzie kosztowało, jak twierdzą liczni Monachijczycy najlepsze, bo tylko 9,6 € w namiocie Augustinera.
Rosnące zainteresowanie tym festynem wymusiło wprowadzenie limitu w rezerwacji miejsc w namiotach (Zelt-ach). Bywały lata, że znalezienie kilku wolnych miejsc było nie lada wyczynem, a namiot Augustinera był całkowicie zamknięty. By zwiększyć dostępność miejsc wprowadzono określone zasady. W ciągu tygodnia wolnych od rezerwacji musi być 25% wszystkich miejsc. W niedzielę i święta, do godziny 15.00, ma być ich aż 50%. Po magicznej godzinie 15.00 ilość ich spadnie do 35%.
Prócz tradycyjnych potraw jak precle obsypane gruboziarnistą solą, grillowane pstrągi czy pieczone małe kiełbaski (Bratwurst) przybędzie ryb i owoców morza. Prym w ty wieść będzie ”Fish-Bäda” (rybna restauracja), w której dostać będzie można nawet homary i raki.
Flammlachs-Stendl (tradycyjna wędzarnia łososia) oferować będzie łososia wędzonego w bukowym dymie.
Nie zapomniano również o tradycyjnej kuchni bawarskiej. Nadal najczęściej zamawiane będą: Weißwursty (białe kiełbaski), Leberkäse (pieczeń) i oczywiście Schweinshaxe (golonka).
Organizatorzy pamiętają, że by zabawa była udana winno być coś dla ciała i coś dla ducha. Wśród licznych i różnorakich karuzel, zjeżdżalni i temu podobnych, nowością ma być „Sky Fall”. To wyzwalana z wysokości 70 metrów, wypełniona 24 „bohaterami”, gondola. Ona to, po swobodnym spadku, wyhamowywana jest przez magnetyczny hamulec tuż nad ziemią.
Nie zapomniano również o trwającej od 1952r. tradycja tworzenia plakatu stanowiącego logo OKTOBERFEST dla danego roku. Tegorocznym zwycięzcą konkursu, który wyłonił owy plakat/logo jest Akim Sämmer student Design-Akademie U 5.
Wszystko to po to by zwiększyć atrakcyjność OKTOBERFEST. Przyciągnąć licznych gości z całego świata, którzy pragną zobaczyć ten największy na świecie festyn piwny.